ПАМ’ЯТЬ ПРО ГОЛОКОСТ У СИМВОЛІЧНОМУ ПРОСТОРІ ДНІПРА (ДНІПРОПЕТРОВСЬКА)

  • Анна Медведовська
Ключові слова: пам’ять про Голокост, представлення теми Голокосту, міський простір, місце масових страт, меморіальний знак

Анотація

Ця стаття має на меті продемонструвати ключові трансформації, які відбулися на місцях Голокосту в Дніпрі (колишній Дніпропетровськ) від кінця нацистської окупації до сьогодні. Досліджено, наскільки ці місця стали місцями вшанування Голокосту, та описано механізми та особливості включення такого вшанування у міський простір міста. Автор аналізує основних ініціаторів і прихильників вшанування Голокосту, щоб оцінити, наскільки ефективно представлена ​​історія винищення євреїв у міському просторі Дніпра та наскільки це відповідає його сучасному образу.

Стаття, заснована на існуючій історіографії, описує події у трьох основних місцях Голокосту в Дніпропетровську (Дніпро), де відбувалися найбільш масштабні акти винищення єврейського населення - біля Ботанічного саду (Красноповстанська Балка), єврейське кладовище (парк Писаржевського), село Верхнє (перехрестя вулиць Янгеля та Енергетича). Достатній обсяг досліджень дає досить надійні докази того, що відбувалося у вищезгаданих місцях під час нацистської окупації. Важлива особливість, яка згодом вплинула на поминання цих місць як в радянський, так і в пострадянський періоди полягало в тому, що в першому місці, тобто в Краснопівстанській балці (яр), страчені були виключно євреями, а в інших двох місцях страчували різні категорії нацистських жертв , включаючи значну кількість євреїв звісно.

У 1960-1980-х рр., у період вшанування історії Великої Вітчизняної війни, пам'ятники, встановлені для вшанування пам’яті жертв, мали лише написи, характерні для радянської влади. Ці написи не згадували про етнічне походження жертв, розчиняючи їх у евфемістичних формулюваннях, таких як "цивільні особи", "радянські громадяни" тощо. Після розпаду СРСР було знято старі табу та заборонені раніше історичні факти та розповіді, включаючи ідентичність національних груп, які претендують на своє місце в історичній свідомості, почала формуватися. У цій статті проаналізовано різні комбінації меморіальних дискурсів - радянських та єврейських / радянських та пострадянських / єврейських, радянських та українських - та те, як вони співвідносяться (взаємодіють / конфліктують / не спілкуються) у зазначених місцях.

На основі свого аналізу автор робить висновок, що єврейська громада міста була головним ініціатором і прихильником збереження пам’яті про Голокост, що призвело до високого ступеня фрагментації вшанування Голокосту в Дніпрі. Тим не менше, завдяки співпраці та несистематичній спільній діяльності єврейських організацій, а також громадських та урядових установ Дніпра, пам’ять про Голокост поступово вписується та займає все більш помітне місце в міському просторі.

Посилання

Berkhof, K. (2011). Hnyva rozpachu. Zhyttia i smert v Ukraini pid natsystskoiu vladoiu. Kyiv: Krytyka.

Bernhard, M., & Kubik, J. (2014). Introduction. In M. Bernhard, & J. Kubik (Eds.). Twenty Years after Communism: The Politics of Memory and Commemoration (pp. 12–14). Oxford: Oxford University Press.

Haidai, O., et al. (2018). Polityka i pam’iat. Dnipro – Zaporizhzhia – Odesa – Kharkiv. Vid 1990-kh do sohodni. Lviv : FOP Shumylovych.

Kasianov, H. V. (2018). Past Continuous: Istorychna polityka 1980-kh – 2000-kh: Ukraina ta susidy. Kyiv: Laurus, Antropos-Lohos-Film.

Konspekt lektsiyi A. Portnova. Dnipropetrovsk. Yak opovisty istoriyu mista bez istoriyi. Retrieved from https://www.istpravda.com.ua/articles/2012/01/26/70102/.

Kruglov, A. (2008). K voprosu o kolichestve yevreyev, unichtozhennykh eynzattsgruppamy v 1941–1943 gg. Holokost i suchasnict, 1 (3), 39–64.

Kruglov, A., Umanskiy, A., & Shchupak, I. (2016). Kholokost v Ukraine. Reykhskomissariata “Ukraina”. Gubernatorstvo “Transnistriya”. Dnipro: Ukr. in-t izucheniya Kholokosta “Tkuma”, Lira LTD.

Miller, A. I. (2019). Rost znachimosti Institutsional’no faktora v politike pamyati – prichiny i posledstviya. Politiya, 3 (94).

Portnov, A. (2011). О trekh pamyatnikakh zhertvam Kholokosta. Razmyshleniya k 9 maya. Retrieved from http://urokiistorii.ru/blogs/andrei-portnov/1547.

Portnov, A., & Portnova, T. (2014) Stolitsa zastoya? Brezhnevskiy mif Dnepropetrovska. Neprikosnovennyy zapas, 3. Retrieved from https://magazines.gorky.media/nz/2014/5/stolicza-zastoya-brezhnevskij-mif-dnepropetrovska.html.

Portnova, T. (2017). Tema “zakrytoho mista” v istoriyi radyans’koho Dnipropetrovs’ka 1950–80 rr. Retrieved from http://www.historians.in.ua/index.php/en/doslidzhennya/2351-tetyana-portnova-tema-zakritogo-mista-v-istoriji-radyanskogo-dnipropetrovska-1950-80-kh-rokiv.

V tsentre Dnepra dve ulitsy nazovut v chest’ mestnykh zhiteley, Kotoryye spasali yevreyev ot natsistov. (2019). Retrieved from https://opentv.media/v-tsentre-dnepra-dve-ulitsy-nazovut-v-chest-mestnyh-zhitelej-kotorye-spasali-evreev-ot-natsistov.

Vradiy, Y. A., Rybalka, V. H., Stril’chuk, M. V., & Shatalov, D. V. (2017). Holokost u Dnipropetrovsku. Dnipro: Ukrainskyi instytut vyvchennia Holokostu “Tkuma”, LIRA.

Опубліковано
2020-07-23
Як цитувати
Медведовська, А. (2020). ПАМ’ЯТЬ ПРО ГОЛОКОСТ У СИМВОЛІЧНОМУ ПРОСТОРІ ДНІПРА (ДНІПРОПЕТРОВСЬКА). City History, Culture, Society, (9 (2), 33-45. https://doi.org/10.15407/mics2020.09.033