РОЗУМІТИ ПОСТМОДЕРНІЗМ: ПІВНІЧНІ КВАРТАЛИ ПОДОЛУ

  • Олександр Анісімов Незалежний дослідник
Ключові слова: Поділ, архітектура СРСР, модернізм, постмодернізм, спадщина, критерії якості, побудоване середовище

Анотація

Проблема переоцінки спадщини радянської доби є дуже складною і суперечливою темою. Зараз велику дискусію у професійному полі викликає спроба надати статуси пам'яток або зберегти споруди другої хвилі модернізму в СРСР 1960–1970-х. У цій статті автор, однак, здійснює спробу відкрити новий шар: постмодерністську архітектурну спадщину в межах радянської епохи. Об’єктом дослідження є житловий комплекс «4квартали» з вбудованими приміщеннями і дитячим садочком, розташований на межі житлової й індустріальної зон Подолу в Києві.

Поділ оминула перебудова за модерністським планом 1968 року, і це створило унікальну ситуацію майданчику для тестування експериментальної архітектури з кінця 1970-х, частиною якої є проект «4квартали». Наявність конкретних авторських методів застосованих у роботі, їхній вплив на естетику місцевої архітектури наступного десятиліття дають підставу розглядати цей проект як вододільний між різними періодами. В статті розглядаються умови, за рахунок яких майстерня «Київпроекту» у середині-кінці 1980-х рр. мала змогу працювати зі значно більшою свободою у підходах, ніж їхні колеги. Чому і як саме автори у своїй роботі досліджували і виражали міжнародні тенденції в архітектурі? В чому полягала робота з місцевими особливостями ландшафту, матеріалами, історією забудови та археології, і чому вона була важливою у означенні вододілу між модернізмом і наступною епохою?

Також в статті розглядають підходи до історичного міського середовища в контексті змін містобудівної політики останнього десятиліття СРСР. Для виявлення паралелей між світловими і локальними підходами автор пропонує осмислювати збудоване середовище за допомогою критичного словника тогочасної філософії постструктуралізму. Велика кількість рис, що були співзвучні тогочасній філософській критиці модернізму присутні в цьому проекті. Можна стверджувати, що українська радянська архітектура втратила монолітність у підходах в середині 1980-х і цей проєкт є яскравим вираженням однієї з нових течій, яку доцільно вважати постмодернізмом.

Посилання

Barhin, M. (1979). Arhitektura i gorod. Problemy razvitiya sovetskogo zodchestva. Moskva: NAUKA. Barthes, R. (1986).

Semiology and the Urban. In The City and the Sign. New York: Columbia University press. P. 88–98. CABE

Design review. How CABE evaluates quality in architecture and urban design. (2006). London: CABE, 2006.

NIITIA. Arhitekturnaya kompoziciya zhilyh i obshchestvennyh kompleksov. (1976). Moskva: STROJIZDAT. Eco, U. (1986).

Functionalism and Sign: The Semiotics of Architecture. In The City and The Sign. New York: Columbia Univ. Press. P. 56–85. Frampton, K. (1983).

Towards a Critical Regionalism: Six Points for an Architecture of Resistance. In The Anti-Aesthetic. Essays on Postmodern Culture. Seattle: Bay Press. P. 45–90 Gadamer, H.-G. (1975).

The Ontological Foundation of the Occasional and the Decorative. In Truth and Method. London: Sheed and Ward, 1975. P. 49 Hronologіya rozvitku metro. (n.d.). Retrieved March 8, 2019, from http://www.metro.kiev.ua/node/250. Jencks, Ch. (1977).

The Language of Post-Modern Architecture. London: Yale University Press Krier, R. (1979).

Urban Space. London: Academy Editions. S’edin, A. (1989).

Kvartal V-14 na Podole. U Arhitektura SSSR (1-2). Moskva: STROYZDAT, S. 28–43. Shalacz`ky`j, Yuriy. (15th of September, 2018). Personal talk. Vattimo, G. (1989).

The End of Modernity, The End of The Project. Journal of Philosophy and the Visual Arts, 74-79. Venturi, R. (1977).

Complexity and contradiction in architecture. New York: The Museum of Modern Art. Smirnova, U. (3.08.2018).

Kak v 1979 godu v Moskve peredvinuli dom na 33 metra. Retrieved March 8, 2019, from https://realty.rbc.ru/news/5b64666e9a7947a7b180eb06

Опубліковано
2019-04-10
Як цитувати
Анісімов, О. (2019). РОЗУМІТИ ПОСТМОДЕРНІЗМ: ПІВНІЧНІ КВАРТАЛИ ПОДОЛУ. City History, Culture, Society, (6), 9-26. https://doi.org/10.15407/mics2019.06.009
Номер
Розділ
Урбаністичні есеї