ІСТОРИЧНА ПАМ’ЯТЬ У МІСЬКОМУ ПРОСТОРІ: ПАРАДОКСИ ЦЕРКОВНО-ПОЛІТИЧНОГО ВІДТВОРЕННЯ НАЦІОНАЛЬНИХ СВЯТИНЬ У РОСІЇ ТА УКРАЇНІ

  • Олександр Мусін Інститут історії матеріальної культури РАН
Ключові слова: історична пам’ять, реставрація, відновлення, ландшафтні домінанти, суспільство, релігія, політика, конфесійний нейтралітет

Анотація

У статті подано аналіз історії будівництва та відтворення знакових храмів України і Росії: Десятинної церкви, храму Христа Спасителя, Успенського собору Києво-Печерської Лаври та Михайлівського Золотоверхого монастиря, які є національними святинями. Пропонується методика розуміння суспільно-політичних запитів та еволюції історичної пам’яті, втілених в архітектурних образах та реставраційних ідеях. Обґрунтовано думку про те, що сам процес відтворення зруйнованих храмів відображає не так релігійний ренесанс у Східній Європі, як зацікавленість держави та політиків у маніпуляціях історичною пам’яттю. Важливим фактором такого відтворення є інтереси бізнесу та амбіції творчої інтелігенції. Відзначаються протиріччя між ідеологією відтворення нового будівництва в історизуючому стилі та принципами наукової реставрації, метою якої є збереження аутентичності пам’ятки як засобу долучення до минулого. Новостворені домінанти грубо втручаються у міський ландшафт, який сформувався упродовж ХХ ст., та викликають розчарування громадськості. Подібні будівлі, які розцінюються як «новоділи» та «симулякри», вступають у конфлікт з розумінням національної історії та релігійними потребами. Підкреслюються відмінності у процесі відтворення храмів в Україні та Росії на рівні концептуальних ідей, інтересів, очікуваних та реальних результатів. Вони пояснюються різницею між російським політичним монополізмом та українським суспільним корпоративізмом. Висувається та обґрунтовується концепція «симетричної реставрації» і релігійно-конфесійного нейтралітету місць національної пам’яті як фактора збереження громадського миру та спокою.

Посилання

Afanasiy Kalnofoyskiy (1638/1874). [Teraturgima]. Epitafii fundatoram lavry. Sbornik materialov dlya istoricheskoy topografii Kieva i ego okrestnostey (ss. 27-43). Kiev, Rossiyskaya imperiya.

Akinsha, K., Kozlov, G. і Hochfield, S. (2007). The holy place: architecture, ideology, and history in Russia (pp. 119-134). New Haven, CT: Yale University Press. DOI: https://doi.org/10.12987/yale/9780300110272.001.0001

Anisimov, I. (2004). Deiaky osoblyvosti pervisnoi arikhitektury Uspenskoho soboru Kyievo-pecherskoi Lavry (avtorska versiia). Lavrskyi almanakh, (12), 22-36.

Antipov, I. (2009). Novgorodskaya arkhitektura vremeni arkhiepiskopov Yevfimiya II i Iony Otenskogo. Moskva, Rossiya: Indrik.

Antipow, I., Jakowlew, D. (2012). Der Facettenpalast in Weliki Nowgorod - Ein Denkmal der Zussammenarbeit Deutscher und Nowgoroder Meister. In A. Lewykin & M. Wemhoff. Russen und Deutsche. 1000 Jahre Kunst, Geschichte und Kultur. Essays (ss. 74-81). Petersberg, Deutschland: Imhof.

Asieiev, Yu. (1996). Doslidzhennia arkhitektury Desiatynnoi tserkvy V P. Tolochko (Nauk. red.) Tserkva Bohorodytsi Desiatynna v Kyievi: do 1000-littia osviachennia (s. 29-31). Kyіv, Ukraina: ArtEk.

Bartetzky, A. (2010). Die Rolle der Rekonstruktion nach dem Wechsel der Systeme in Osteuropa. In W. Nerdinger, M. Eisen und H. Strobl (Hrsg.) Geschichte der Rekonstruktion. Konstruktion der Geschichte. Publikation zur Ausstellung des Architekturmuseums der TU München in der Pinakothek der Moderne (pp. 138-147). München, Deutschland: Prestel Verlag.

Belyaev, L. i Pavlovich, G. (1993). Kazanskiy sobor na Krasnoy ploshchadi. Moskva, Rossiya: [b.i.].

Berdyaev, N. (1937). The Origin of Russian Communism. London, United Kingdom: G. Bless.

Boym, S. (2001). The Future of Nostalgia. New York, NY: Basic Books.

Brandi C. (2015). Théorie de la restauration. Paris, France: Éditions Allia.

Bremer, Th. (2013). Die orthodoxen Kirchen mit nichtkanonischem Status (Ukraine). In Th. Bremer, H. R Gazer und Ch. Lange (Hrsg.) Die orthodoxen Kirchen der byzantinischen Tradition (ss. 115– 120). Darmstadt, Deutschland: WBG.

Bremer, Th. (Ed.). (2003). Religion und Nation: die Situation der Kirchen in der Ukraine. Schriften zur Geistesgeschichte des östlichen Europa. Bd. 27. Wiesbaden, Deutschland.

Brogi Bercoff, G. (2003). Ruś, Ukraina, Ruthenia, Wielkie Księstwo Litewskie, Rzeczpospolita, Moskwa, Rosja, Europa Środkowo-Wschodnia: o wielowarstwowości i polifunkcjonalizmie kulturowym. In A. Alberti, M. Garzaniti е S. Garzonio (Eds.). Contributi italiani al XIII Congresso internazionale degli Slavisti (Ljubljana 15-21 agosto 2003) (pp. 325-387). Pisa, Italia.

Conant, K. (1942). A Brief Commentary on Early Mediaeval Church Architecture. Baltimore, MD;.

Cross, S. H. (1949). Mediaeval Russian Churches. Cambridge, MA.

Dmitrieva, M. (1997). Christus-Erlöser-Kathedrale versus Palast der Sowjets. Zur Semantik zeitgenössischer Architektur in Moskau. In E. Cheauré (Hg.). Kultur und Krise Rußland 1987-1997. Berlin, Deutschland.

Dmitrieva, M. (1998). Der neue visuelle Raum in Moskau. Entstehung eines postsowjetischen Stils. In W. Eichwede (Ed.) Das Neue Russland in Politik und Kultur. Veröffentlichungen zur Kultur und Gesellschaft im östlichen Europa. Bd. 5 (ss. 156-173). Bremen, Deutschland.

Eady, K. (2009). The Reconstruction of the Cathedral of Christ the Saviour: Public Space and National Identity in Post-Soviet Moscow. University of Toronto Art Journal, (2), 1-18.

Firsov, S. (2011). Na vesakh very: Ot kommunisticheskoy religii k novym «svyatym» postkommunisticheskoy Rossii. Sankt-Peterburg, Rossiya: Vita-Nova.

Florenskiy, P. (1971). Ikonostas. Bogoslovskie trudy, (9), 126

Gelfreykh, V., Iofan, B. i Shchuko, V. (1934). Proekt Dvortsa Sovetov. Stroitelstvo Moskvy, (3), 6-9.

Gustynskaya letopis (2003). Polnoe sobranie russkikh letopisey. T. 40. Sankt-Peterburg, Rossiya.

Halbwachs, M. (1950). La mémoire collective. Paris, France: Presses Universitaires de France.

Halbwachs, M. (1952). Les cadres sociaux de la mémoire. Paris, France.

Halbwachs, M. (1980). The collective memory. New York, NY: Harper & Row Colophon Books.

Halbwachs, M. (1992). On collective memory. Chicago, ILL The University of Chicago Press.

Haskins, E. (2009). Russia’s Postcommunist Past: The Cathedral of Christ the Savior and the Reimagining of National Identity. History & Memory, 21(1), 25- 62. DOI: https://doi.org/10.2979/his.2009.21.1.25

Haskins, E. (2011). Russia’s Postcommunist Past: The Cathedral of Christ the Savior and the Reimagining of National Identity. In K. R. Phillips & ‎G. M. Reyes (Eds.). Global Memoryscapes: Contesting Remembrance in a Transnational Age Rhetoric, Culture, and Social Critique. Tuscaloosa, Al. The University of Alabama Press.

Ioannisyan, O., Yelshin, D., Zykov, P., Ivakin, G., Kozyuba, V., Komar, A. i Lukomskiy, Yu. (2009). Desyatinnaya tserkov v Kieve (predvaritelnye itogi issledovaniy 2005–2007 gg.). V B. Korotkevich, D. Machinskiy i T. Senichenkova (Red.) Slozhenie russkoy gosudarstvennosti v kontekste rannesrednevekovoy istorii Starogo Cveta. Trudy Gosudarstvennogo Ermitazha. T. 49. Sankt-Peterburg, Rossiya: Izdatelstvo Gosudarstvennogo Ermitazha.

Ivakin, H., Ioannisian, O. і Yolshyn, D. (2013). Arkhitekturno-arkheolohichny doslidzhennia tserkvy Bohorodytsi Desiatynnoi v Kyievi u 2008–2011 rr. V H. Ivakin (Red.) Sloviany i Rus: arkheolohiia ta ictoriia. Zbirka prats na poshanu Petra Tolochka (ss. 73). Kyiv, Ukraina: Starodavnii svit.

Ivakin, G. i Yelshin, D. (2010). Tserkov Rozhdestva Bogoroditsy Desyatinnaya mitropolita Petra Mogily (istoriya, arkheologiya, izobrazitelnye istochniki). Ruthenica, 9, 74-109.

Ivanov, N., Teterina, I. i Shtiglits, Ye. (2005). Letniy sad. Vozrozhdenie pamyatnika. Nashe nasledie, (75-76), 204-207;.

Ivanov, N., Teterina, I. i Shtiglits, Ye. (2006). Letniy sad. Istoriya i problemy restavratsii pamyatnika. Arkhitekturnyy vestnik, 2 (89), 154-163.

Kasianenko, V. (2004). Rekonstruktsiia etapiv arkhitekturnoho rozvytku Uspenskoho soboru (hrafichna rekonstruktsiia avtora). Lavrskyi almanakh, (12), 72-76.

Keghel, I. (2003). Die Staatssymbolik des neuen Russland im Wandel: Vom antisowjetischen Impetus zur russländischen-sowjetischen Mischidentität Forschungsstelle Osteuropa: Arbeitspapiere und Materialien, (53), 76. Bremen.

Kholostenko, M. (1965). 3 istorii zodchestva Drevnoi Pyci X st. Arkheolohiia, (19), 68-85.

Kirichenko, Ye. (1996). Khram Khrista Spasitelya – pamyatnik arkhitektury 1830-1850-kh gg. V L. Polinovskaya (Red.) Khram Khrista Spasitelya: cbornik. Moskva, Rossiya: Moskovskiy rabochiy.

Kirichenko, Ye. (1997). Russkiy stil: poiski vyrazheniya natsionalnoy samobytnosti. Narodnost i natsionalnost. traditsii drevnerusskogo i narodnogo iskusstva v russkom iskusstve XVIII–nachala XX vv. Moskva, Rossiya: Galart.

Kirichenko, Ye. i Ivanova, G. (Red.) (1992). Khram Khrista Spasitelya v Moskve: istoriya proektirovaniya i sozdaniya sobora, stranitsy zhizni i gibeli 1813-1931: fotoalbom. Moskva, "Planeta" TOO "Kuznetskiy most".

Kirichenko, Ye. i Ivanova, G. (Red.) (1997). Khram Khrista Spasitelya v Moskve: Istoriya proektirovaniya i sozdaniya sobora. Stranitsy zhizni, gibeli i vozrozhdeniya 1813-1997: albom (2-e izd.) Moskva, Rossiya.

Korzukhina, G. (1957). K rekonstruktsii Desyatinnoy tserkvi. Sovetskaya arkheologiya, (2), 78-90.

Krasovskiy, I. (2002). Rekonstruktsiya arkhitekturnogo oblika Desyatinnoy tserkvi. Arkheologiya, (4), 98-107.

Kryvorchuk, H. i Losytskyi, Yu. (Red.) (2011). Vidtvorennia vtrachenykh perlyn arkhitektury. Mykhailivskyi Zolotoverkhyi. Fotoalbom. Kyiv, Ukraina: Horobets.

Kuraev, A. (1995). Razmyshleniya pravoslavnogo pragmatika o tom, nado li stroit Khram Khrista Spasitelya. Moskva, Rossiya: Podvore Troitse-Sergievoy Lavry.

Lavrentevskaya letopis (2001). Polnoe sobranie russkikh letopisey. T. 1. Moskva, Rossiya: Yazyki russkoy kultury.

Logvin, N. (1988). Pervonachalnyy oblik Desyatinnoy tserkvi v Kieve. V B. Timoshchuk (Red.) Drevnosti slavyan i Rusi (ss. 225-229). Moskva, SSSR: Nauka;.

Losytskyi Yu. (2005). Do pytannia arkhitekturnykh kopii u vidtvorenni natsionalnoho arkhitekturnoho spadku. Pratsi Naukovo-doslidnoho instytutu pam‘iatkookhoronnykh doslidzhen, (1), 69-79.

Losytskyi, Yu. (2016). Shche raz do pytannia pro rekonstruktsiiu Desiatynnoі tserkvy. Art+Cinstruction. Arkhitektura i struktura, (1-2), 176-183.

Mager, T. (2015). Architecture RePerformed: The Politics of Reconstruction. London, United Kingdom: Routledge.

Morhunovska, L. (2001). Materialy do vidbudovy Uspenskoho soboru. Lavrskyi almanakh, (3), 95-98.

Musin, A. (2002). Bogoslovie obraza i evolyutsiya stilya. K voprosu o dogmaticheskoy i kanonicheskoy otsenke tserkovnogo iskusstva XVIII-XIX vv. Iskusstvoznanie, (2), 279-302.

Musin, A. (2006). Vopiyushchie kamni: Russkaya tserkov i kulturnoe nasledie Rossii na rubezhe tysyacheletiy. Sankt-Peterburg, Rossiya: Peterburgskoe vostokovedenie.

Musin, A. (2010). Le patrimoine des églises russes en danger. Grande Galerie. Le Journal du Louvre, (11), 64-65.

Musin, A. (2010). Tserkovnaya starina v sovremennoy Rossii. Sankt-Peterburg, Rossiya: Peterburgskoe vostokovedenie.

Musin, A. (2015). Khram-pamyatnik v Leyptsige v kontekste tserkovnoy traditsii uvekovecheniya voinskoy pamyati. V M. Dmitrieva (Red.). Russkiy khram-pamyatnik v Leyptsige. Sankt-Peterburg, Rossiya: Kolo.

Nora, P. (1989). Between Memory and History: Les Lieux de Mémoire. Representations, (26: Special Issue: Memory and Counter-Memory), 7-24.

Orlenko, M. (2002). Mykhailivskyi Zolotoverkhnyi monastyr: metodychni zasady i khronolohiia vidtvorennia. Kyіv, Ukraina: Hopak.

Orlenko, M. (2015). Kompleksni naukovo-restavratsiini doslidzhennia, naukovo-proektni roboty 1981-1990 rr. i prohrama naukovykh doslidzhen Uspenskoho soboru 1981 r. Suchasni problemy arkhitektury ta mistobuduvannia, (41), 166-175.

Orwell, G. (1984). Nineteen eighty-four: a novel. New-York, NY: Signet Classics.

Pamiatky Ukrainy: shchokvartalnyk Ukr. t-va okhorony pamiatok istorii ta kultury (1999), (1). Retrieved from http://elib.nplu.org/ object.html?id=5633.

Povstenko, O. (1954). Katedra sv. Sofii v Kyievi. Analy Ukrainskoi Vilnoi Akademii Nauk u SShA. T. 3-4. Niu-York.

Reutov, A. (1996). Do problemy rekonstruktsii Desiatynnoi tserkvy. V P. Tolochko (Nauk. red.) Tserkva Bohorodytsi Desiatynna v Kyievi: do 1000-littia osviachennia (ss. 32-34). Kyïv, Ukraina: ArtEk.

Romanova, S. (Red.) (2008). Khram Khrista Spasitelya: sbornik. Moskva, Rossiya: Trud i otdykh.

Rutkovska, O. (2006). Proektni razrobky ta doslidzhennia shchodo vidtvorennia Uspenskoho soboru Kyievo-Pecherskoï Lavry 1980 rr. Visnyk UkrNDIproektrestavratsiia (5-6), 92-100.

Savelev, Yu. (2005) “Vizantiyskiy stil” v arkhitekture Rossii. Vtoraya polovina XIX – nachalo ХХ veka. Sankt-Peterburg, Rossiya: Proekt-2003, Liki Rossii.

Savelev, Yu. (2008). Iskusstvo istorizma i gosudarstvennyy zakaz. Vtoraya polovina XIX - nachalo ХХ veka. Moskva, Rossiya: Sovpadenie.

Shchenkov A. (Red.) (2002). Pamyatniki arkhitektury v dorevolyutsionnoy Rossii: Ocherki istorii arkhitekturnoy restavratsii. Moskva, Rossiya: Terra-Knizhnyy klub

Sidorov, D. (2000). National Monumentalization and the Politics of Scale: The Resurrections of the Cathedral of Christ the Savior in Moscow. Annals of the Association of American Geographers, 90(3), 548-572. DOI: https://doi.org/10.1111/0004-5608.00208

Skorokhod, O. Bilia ruin Desiatynnoi: peredumovy i mozhlyvyi rozvytok “spravy arkhitektoriv”. Retrieved May 27, 2018 from https://ua.censor.net.ua/ resonance/3048607/bilya_ruyin_ desyatynnoyi_peredumovy_i_ mojlyvyyi_rozvytok_spravy_ arhitektoriv.

Smulskiy, Ye. V. (2013). K voprosu o proyavleniyakh religioznoy neterpimosti otnositelno rodnovercheskikh organizatsiy v Ukraine. Sotsiosfera, (2), 16-21.

Sochenko, V. (2004). Problemy uvichnennia pamiati pro tserkvu Bohorodytsi Desiatynnu v Kyievi. Pamiatky Ukrainy: istoriia ta kultura, 10 (4), 2-28.

Sochenko, V. (2014). Tserkva Bohorodytsi Desiatynna v Kyievi. Kyіv, Ukraina: Mystetstvo; Sochenko, V. (2004). Problemi uvichnennya pam’yati pro tserkvu Bogoroditsi Desyatinnu v Kyievi. Pam’yatki Ukraіni: іstorіya ta kultura, 10 (4), 2-28.

Sokolov, P. (1818). Istoricheskoe opisanie torzhestva, proiskhodivshego pri zalozhenii khrama Khrista Spasitelya na Vorobevykh gorakh… 1817 goda 12 oktyabrya. Moskva, Rossiyskaya imperiya: Tip. Avgusta Semena.

Sporov, B. (Red.). (1996). Khram Khrista Spasitelya. Moskva, Rossiya: Stolitsa.

Sytkarova, O. (2001). Arkhitektura Kyievo-Pecherskoi lavry kintsia XVIII - XX st. Kyiv, Ukraina.

Tikhomirov, Ye. (1882). Khram Khrista Spasitelya v Moskve,[sooruzhennogo po proektu A. L. Vitberga]. Moskva: Rossiyskaya imperiya.

Trubetskoy, Ye. (1991). Dva mira drevnerusskoy ikonopisi. V Ye. Trubetskoy Tri ocherka o russkoy ikone. Novosibirsk, Rossiya: Sibir ХХІ vek.

Venetsіanska khartіya 1964. Retrieved from http://zakon2.rada.gov.ua/laws/ show/995_757.

Vetochnikov, K. (2016). La “concession” de la métropole de Kiev au patriarche de Moscou en 1686: Analyse canonique. In 23e Congrès International des Études Byzantines, Belgrade, 22 - 27 Août 2016. Resumés du table ronde “Les frontières et les limites du Patriarcat de Constantinople”. Belgrade, Serbie.

Yakovenko, N. (2009). Vybir imeni versus vybir shliakhu (nazvy ukrainskoi terytorii mizh kintsem XVI – kintsem XVII st.). V Mizhkulturnyi dialoh. T. 1: Identychnist (ss. 57-95). Kyіv, Ukraina: Dukh i litera.

Yelshin, D. (2012). Chertezhi pervykh arkheologicheskikh raskopok Desyatinnoy tserkvi kak istochnik dlya arkhitekturnoy rekonstruktsii khrama. V I. Antipov i I. Shalina (Red.). Seminarium Bulkinianum, T. 3. Sankt-Peterburg, Rossiya: Kalamos.

Zaiava Spilky Arkheolohiv Ukrainy shchodo proektu Zakonu Ukrainy “Pro vidrodzhennia unikalnoho Symvolu pravoslavia–tserkvy Bohorodytsi (Desiatynnoi) v misti Kyievi” (№ 9196) (2011). Vidlunnia vikiv, (1–2), 120-121.

Zelinskiy, V. (1894). Khram Khrista Spasitelya v Moskve. Moskva, Rossiyskaya imperiya.

Zykov, P. (2012). Materialy k rekonstruktsii Desyatinnoy tserkvi v Kieve na osnovanii arkheologicheskikh issledovaniy. V D. Yelshin (Red.) Pervye kamennye khramy Drevney Rusi. Trudy Gosudarstvennogo Ermitazha. T. 65 (s. 136-161). Sankt-Peterburg, Rossiya: Izdatelstvo Gosudarstvennogo Ermitazha.

Опубліковано
2018-11-08
Як цитувати
Мусін, О. (2018). ІСТОРИЧНА ПАМ’ЯТЬ У МІСЬКОМУ ПРОСТОРІ: ПАРАДОКСИ ЦЕРКОВНО-ПОЛІТИЧНОГО ВІДТВОРЕННЯ НАЦІОНАЛЬНИХ СВЯТИНЬ У РОСІЇ ТА УКРАЇНІ. City History, Culture, Society, (5), 131-155. https://doi.org/10.15407/mics2019.05.131
Розділ
Сучасні трансформації міського простору