УНІВЕРМАГ ЯК ПРОСТІР МІСЬКОГО СПОЖИВАННЯ В 1920-1930-ті РОКИ В РАДЯНСЬКІЙ УКРАЇНІ

  • Ірина Скубій Харківський національний технічний університет сільського господарства імені Петра Василенка
Ключові слова: універмаг, місто, споживання, радянське суспільство, 1920-1930-ті роки, Україна

Анотація

У статті розглядаються особливості універсальних магазинів як торгівельних закладів в радянській Україні 1920-1930-ті років. Універмаг досліджується як унікальний простір міського споживання. У державній ідеології та пропаганді того часу йому надавалося особливе місце, обумовлене необхідністю “закріплення перемог та переваг радянської культурної торгівлі”, демократизації споживання та переходу на вищий щабель його розвитку. Універмаги мали стати моделлю успішного радянського менеджменту та маркетингу у сфері торгівлі.

Автор констатує, що у міському просторі державні універмаги стали символами новизни, достатку, взірцями для інших торгівельних установ, важливими осередками міського життя. Інноваційність універмагів передбачала необхідність використання модерних тенденцій в облаштуванні простору. У технічному оснащенні вони були обладнані за останніми вимогами часу з використанням механічних пристроїв та холодильних установок. Відкриття універсальних магазинів стало новим етапом у розвитку радянської торгівлі. У зв’язку з цим, протягом 1920-1930-х років відбулося і формування «нового радянського споживача» з властивою йому радянською культурою та практиками споживання. Автор концентрує увагу саме на питанні, яким чином у суспільному дискурсі відбувся перехід від образу “покупця” до образу “споживача”. Зазначено, що досвід існування закладів універсального типу не був унікальним, оскільки це відповідало світовим тенденціям модернізації торгівлі. Але запозичивши і трансформувавши до радянських реалій ідею універсальної торгівлі, більшовицька влада надала їй нового змісту. В українських універмагах того часу по-новому планувався торгівельний простор приміщень, облаштовувалися вітрини та прилавки, але попри ці нововведення продовжували залишатися дефіцит товарів, черги, державний контроль над ринком. Упродовж 1920-1930-х років універмаг перетворився на один із центральних просторів міського споживання, ставши важливим засобом соціальної інженерії та характерною рисою радянського повсякдення.

Посилання

Arnberg, К. & Husz, О. (2016). From the Great Department Store With Love: The Lundkvist School of Window Display and the Transfer of Commercial Knowledge in Early 20th Century Sweden. Paper presented at The 2nd Workshop on the Evolution of the Retail Trade in the 20th Century, Uppsala, Sweden.

Crossick, G. & Jaumain, S. (Eds.) (1999). Cathedrals of consumption. The European department store, 1850-1939. Aldershot, England: Ashgate Publishing Limited.

Derzhavnyi arkhiv Kharkivskoi oblasti (dali – DAKhO), f. 203, op. 1, spr. 543, spr. 837.

DAKhO, f. 387, op. 1, spr. 153.

DAKhO, f. 408, op. 2, spr. 629, spr. 693, spr. 773.

DAKhO, f. 408, op. 4, spr. 364, spr. 368.

DAKhO, f. 845, op. 3, spr. 2627.

DAKhO, f. 1381, op. 4.

Dezortsev, S. S. (1928). Uchet podsobnykh predpriyatiy v torgovykh khozyaystvakh; Uchet univermagov. Moskva, CCCR: Izdatelstvo Narkomtorga SSSR i RSFSR..

Feshchenko, I. I. (1966). Uchimsya otlichno torgovat. (Ob opyte raboty Leninskogo univermaga g. Donetska). Donetsk, SSSR: Donbass.

Fuchs, K. (1988). Zur Geschichte des Warenhaus-konzerns I. Schocken Söhne. Zeitschrift für Unternehmensgeschichte, 33(4), 232-252. Retrieved from doi:10.1515/ zug-1988-0403.

Gurova, O. Yu. (2005). Ideologiya potrebleniya v sovetskom obshchestve. Sotsiologicheskiy zhurnal, (4), 122.

Haupt, H.-G. (2012). Small shops and department stores. In F.Trentmann (Ed.) The Oxford Handbook of the History of Consumption. New York / London: Oxford University Press.

Hessler, J. (2004). Social History of Soviet Trade. Trade Policy, Retail Practices, and Consumption, 1917 – 1953. Princeton, NJ: Princeton University Press.

Hilton, L. M. (2004). Retailing the Revolution: The State Department Store (GUM) and Soviet Society in the 1920s. Journal of Social History, 37(4) (Summer). doi.org/10.1353/jsh.2004.0049. DOI: https://doi.org/10.1353/jsh.2004.0049

Hilton, М. L. (2012). Selling to the Masses: Retailing in Russia, 1880-1930. Pittsburgh, PA: University of Pittsburgh Press. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt7zw8m0

Horokhivskyi, [b.i.] (1925). Pro kooperatyvnu reklamu. Kooperativnyy byulleten, (15), 11 – 12.

Kamenev, V. G. (1956). GUM. Moskva, SSSR: Gosudarstvennoe izdatelstvo torgovoy literatury.

Korsukova, O. O. (2016). Stanovlenie sistemy gosudarstvennoy universalnoy torgovli v Tyumeni (1920–1930-e gg.). Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta, 5 (170).

Kulturniy torgovelniy zaklad (1935, Gruden 10). Komunіst.

Lacrosse, J. & De Bie, P. (1972). Emile Bernheim, histoire d’un grand magasin. Bruxelles, Belgique: Labor.

Lambert, R. (1938). The Universal Provider. A Study of William Whiteley. London, England: Harrap.

Luchshie tovary stakhanovtsam (1935, Dekabr 1). Kharkovskiy rabochiy.

Miller, B. M. (1981). The Bon Marché. Bourgeois Culture and the Department Store, 1869 – 1920. Princeton, NJ: Princeton University Press. DOI: https://doi.org/10.1515/9781400856114

Mokrousova, O. (2009). Stylistyka konstruktyvizmu v arkhitekturi Kyieva. Ukrainske mystetstvoznavstvo: materialy, doslidzhennia, retsenzii: Zb. nauk. pr. K.: IMFE im. M. T. Rylskoho NAN Ukrainy, (9).

Natsionalnyi standart Ukrainy. Rozdribna ta optova torhivlia. DSTU 4303:2004. Retrieved from: http://www.profiwins.com.ua/uk/directories1/dstu4303.html.

Neiter, A. (1928). Cherez shcho vynykaiut cherhy i yak yikh likviduvaty? Kooperatyvne budivnytstvo, (24), 31.

Radianska torhivlia USRR na pidnesenni (1935, Sichen 15). Komunist.

Resseguie, H. (1965). Alexander Turney Stewart and the development of the department store, 1823-1876. Business History Review, 39(3), 301-322. DOI: https://doi.org/10.2307/3112143

Selivonov, P. (1926). Ob uluchshenii prodazhi tovarov v pervichnykh kooperativakh. Kooperativnyy byulleten, (32–33), 13–14.

Statistika Ukrainy (1924). Ser. ХІІ: Statistika torgovli. T. ІІІ. Vyp. 2, (54) (ss. 234 – 235). Kharkov.

Tamilia, R. D. (2017). The Wonderful World of the Department Store in Historical Perspective: A Comprehensive International Bibliography, Partially Annotated, 15. Retrieved from: http://www.charmassociation.org/ Docs/Department%20Store%20 Bibliography.pdf.

Tipovye resheniya ratsionalizatsii raboty univermagov (1975). Moskva, CCCR: Tsentrosoyuz.

Tokarevskyi, M. (1925). Psykholohiia kapitalistychnoi reklamy i kooperatsiia. Kooperativnyy byulleten, (28), 17.

Univermah (1933, Cherven 12). Kharkivskyi proletar.

Weiss-Sussex, G. & Zitzlsperger, U. (2013). Das Berliner Warenhaus: Geschichte und Diskurse. Frankfurt, Deutschland: Peter Lang AG. DOI: https://doi.org/10.3726/978-3-653-02818-8

Yurydychno-dovidkovyi viddil (1928). Kooperatyvne budivnytstvo, (14), 74.

Zrazkovyi univermah (1933, Cherven 16). Kharkivskyi proletar.

Опубліковано
2018-11-07
Як цитувати
Скубій, І. (2018). УНІВЕРМАГ ЯК ПРОСТІР МІСЬКОГО СПОЖИВАННЯ В 1920-1930-ті РОКИ В РАДЯНСЬКІЙ УКРАЇНІ. City History, Culture, Society, (4), 162-175. https://doi.org/10.15407/mics2019.04.162
Розділ
Модернізаційні процеси в містах: імперський та радянський дискурси