ГЕЙМІФІКАЦІЯ МУЗЕЙНОГО ПРОСТОРУ В АСПЕКТІ ТИПОЛОГІЇ ПОВЕДІНКИ МУЗЕЙНОГО ВІДВІДУВАЧА

  • Олена Зайченко Київський національний університет культури і мистецтв
Ключові слова: гра, музейний простір, гейміфікація, креативність, трансформація

Анотація

У статті досліджується проблема типології музейних відвідувачів в аспекті гейміфікації (ігрофікації) музейного простору, а також аналізуються їхні реакції на музейні атрактивні заходи. Автор вважає, що розвиток гейміфікації музею і тимчасового злиття реального простору із ігровим як методом LARP (Ігри Живої Дії), так і через популярні цифрові додатки, є однією з конструктивних та перспективних можливостей розвитку музейної драматургії та подолання “музейної нудьги”. Проте зазначається, що при активному вирішенні означених питань необхідно враховувати типи поведінки музейних відвідувачів (а саме: “Дослідник”, “Фланер” та “Бігун”). Запропонована типологія описує як співіснування глядачів ортодоксально-наукового зразку із тими, хто відчуває потребу в атрактивних музейних діях, так і надає перспективи подальшого розроблення концепцій ігрової взаємодії із музейним простором. Автор доводить, що переконання, що самозаглиблені відвідувачі (“Дослідники”) не потребують атрактивної мотивації, є помилковим через недооцінення психологічної потреби людини у психологічному заохоченні як «винагороді». Це є одним з варіантів утримання відданих музею відвідувачів, які втомлюються від «надмірної гейміфікації». Проте значна частина гейміфікаційних засобів проектується із орієнтацією на пріоритети “Фланерів” та “Бігунів”. Зазначено, що при розширенні меж наведеної типології музейного відвідувача за допомогою типології ігрової поведінки Р. Бартла та методики опитування Д. ді Томмазо, стає очевидною перспектива практичного використання отриманих результатів у гейміфікації українських музеїв та проектуванні сучасних музейних атракцій. Окремо зауважується на ступенях прихильності того чи іншого типу музейних відвідувачів до спеціалізованих електронних додатків та гаджетів. Вони так само проектуються задля додаткової атрактивної мотивації “Фланерів” та “Бігунів”. Автор робить висновок, що у гейміфікації музейного простору слід брати до уваги потреби кожного з типів відвідувачів відповідно до притаманних йому елементів ігрової поведінки.

Посилання

Ananiev, V.G. (2013). Natsionalnye i mezhdunarodnye muzeynye organizatsii: Uchebno-metodicheskoe posobie. Sankt-Peterburg, Rossiya: Sankt-Peterburgskiy Gosudarstvennyy universitet.

Caillois, R. (1967). Les jeux et les hommes. Le masque et le vertige. Paris, France: Edition Gallimard.

Carbuccia, J. (2015). Petit guide de gamification. Siecle digital. Retrieved 23 June, 2015 from https://siecledigital.fr/2015/06/23/petit-guide-degamification/.

Dybovskiy, N. (2007). Igra vyzyvaet igroka. Voennyy sovet. Luchshie kompyuternye igry, 2 (63). Retrieved from http://www.lki.ru/text.php?id=2231

Eliade, M. (1994). Svyashchennoe i mirskoe. Moskva, Rossiya: Izd-vo MGU.

Kheyzinga, Y. (1992). Homo ludens. V teni zavtrashnego dnya. Moskva, Rossiya: Progress.

Klykov, V. (2014, Dekabr 28). Gamification - ili kak sdelat interesnym skuchnye veshchi. Retrieved from http://ikraine.net/gamification-ilikak-sdelat-interesnym-skuchnyeveshhi/#.V-kuYMm67Do.

Levi Bryul, L. (1994). Sverkhestestvennoe v pervobytnom myshlenii. Moskva, Rossiya: Pedagogika-Press.

Levi-Stross, K. (2001). Strukturnaya antropologiya. Moskva, Rossiya: EKSMO-Press.

Pellissard, M. (2015-2016). Gamification in Cultural Institution & Museums. GMI II. Retrieved October 27 2015-2016 from http://bunkrapp.com/present/nc32pm/#1.

Shola, T. S. (2012). Vechnost zdes bolshe ne zhivet. Tolkovyy slovar muzeynykh grekhov. Tula, Rossiya: Muzey-usadba L. N. Tolstogo “Yasnaya Polyana”.

Stuart, K. (2010, September 19). 3D games enter a new generation. In The Observer, London. Retrieved from https://www.theguardian.com/technology/2010/sep/19/3d-games-xbox-playstation.

Zaichenko, O. H. (2012). Rolova hra yak fenomen kultury (Dysertatsiia kandydata filosofskykh nauk). Natsionalnyi pedahohichnyi Universytet im. M. Drahomanova. Kyiv, Ukraina.

Zapys rozmovy iz heim-dyzainerom ta orhanizatorom Rolovykh Ihor Zhyvoi Dii M. Tyseiko, 09 hrudnia 2015.

Zapysano zi sliv L. Hordon, dyzainera muzeinoho prostoru, spivrobitnyka kompanii “Ralph Appelmaum Assotiation”, 22 veresnia 2016.

Zapysano zi sliv rezhysera kvest-teatru «Kraina Fantaziia» V.O. Materynskoho, 03 veresnia 2016.

Опубліковано
2017-10-23
Як цитувати
Зайченко, О. (2017). ГЕЙМІФІКАЦІЯ МУЗЕЙНОГО ПРОСТОРУ В АСПЕКТІ ТИПОЛОГІЇ ПОВЕДІНКИ МУЗЕЙНОГО ВІДВІДУВАЧА. City History, Culture, Society, (2), 87-98. https://doi.org/10.15407/mics2017.02.087