«КОЗАЦЬКІ НЕКРОПОЛІ» СТАРОЇ ЧЕРКАЩИНИ ТА ЇХ МІФОЛОГІЗАЦІЯ

  • Валерій Ластовський Київський національний університет культури і мистецтв
Ключові слова: некрополь, Черкащина, Черкаси, Канів, козацтво, козацьке літописання, монастир, історична пам’ять, міфологізація

Анотація

У статті розглянуто питання процесу міфологізації історичного минулого шляхом використання народної пам’яті. Одним із об’єктів міфологізації стали некрополі. На сьогодні некрополів старої Черкащини майже не залишилося. Про деякі з них серед населення і науковців склалися стійкі уявлення як про реальні. Насамперед їх пов’язують із історією українського козацтва. Але найвідоміші «козацькі некрополі» насправді не існували. Це стосується поховань у Трахтемирові та Каневі. У першому розташовані переважно поховання ХІХ століття, які не є козацькими. «Козацького некрополя» у Каневі також ніколи не було. Традиційно вважають, що тут були поховані Іван Підкова, Яків Шах, Самійло Кішка та інші козаки. Однак це міф, створений істориками і народними уявленнями. Своєрідним прикладом некрополю старої Черкащини можна вважати поховання святого Макарія Токаревського, убитого у 1678 р. під час захоплення Канева турецькими військами. Також особливим є поховання Богдана Хмельницького у Суботові, адже до сьогодні відоме лише його місце знаходження, а от самої могили наразі не знайдено. Потрібно зауважити, що народні уявлення є достатньо приблизними і не дають історичній науці точної і достовірної інформації.

Посилання

Aleksandrovich, M. (1860). Iz Kaneva v Chigirin i obratno: putevyie zapiski. Chernigov [in Russian].

Holobutskyi, P. (2007). Kishka Samiilo. In Entsyklopediia istorii Ukrainy (Vol. 4, p. 341). Kyiv [in Ukrainian].

Horenko, L. (1992). Chyhyrynskyi Troitskyi zhinochyi monastyr. Rodovid, 4, 59–66 [in Ukrainian].

Istoriia mist i sil Ukrainskoi RSR. Cherkaska oblast. (1972). Kyiv [in Ukrainian].

Istoriya rusov. (1846). Moskva [in Russian].

Kulish, P. (1874). Istoriya vossoedineniya Rusi (Vol. I). Sankt-Peterburg [in Russian].

Kushtan, D. (2011). Nekropol z kamianymy nadhrobkamy ХIХ – poch. ХХ st. u s. Lukivka na Cherkashchyni. In Novi doslidzhennia pamiatok kozatskoi doby v Ukraini (Vol. 20, pp. 124–130). Kyiv [in Ukrainian].

Kushtan, D. (2012). Kamiani khresty Cherkashchyny. In Novi doslidzhennia pamiatok kozatskoi doby v Ukraini (Vol. 21 (1), pp. 191–197). Kyiv [in Ukrainian].

Lastovskyi, V. (2008). Mizh suspilstvom i derzhavoiu. Pravoslavna tserkva v Ukraini naprykintsi ХVII – u ХVIII stolitti v istorii ta istoriohrafii. Kyiv [in Ukrainian].

Lastovskyi, V., & Lastovska, O. (2002). Nekropol staroi Cherkashchyny: problemy naukovoho poshuku. Naukovi zapysky. Zb. prats molodykh vchenykh ta aspirantiv, 9, 261–267 [in Ukrainian].

Lazurenko, V. (2019). U poshukakh krypty velykoho derzhavotvortsia Ukrainy Bohdana Khmelnytskoho. Pokhovannia hetmana Ukrainy Bohdana Khmelnytskoho v Illinskii tserkvi u s. Subotiv: vid stolitnikh doslidzhen, lehend ta mifiv do suchasnykh naukovykh hipotez. Cherkasy [in Ukrainian].

Lepiavko, S. (2013). Shakh Yakiv. In Entsyklopediia istorii Ukrainy (Vol. 10, p. 599). Kyiv [in Ukrainian].

Litopys hadiatskoho polkovnyka Hryhoriia Hrabianky. (1992). Kyiv [in Ukrainian].

Naumenko, V. (1883). Proishozhdenie malorusskoy dumyi o Samuile Koshke. Kievskaya starina, 6, 212–232 [in Russian].

Shcherbak, V. (2011). Pidkova Ivan. In Entsyklopediia istorii Ukrainy (Vol. 8, p. 236). Kyiv [in Ukrainian].

Velichko, S. (1864). Letopis sobyitiy yugozapadnoy Rossii v XVII veke (Vol. 4). Kiev [in Russian].

Velychko, S. (1991). Litopys (Vol. 2). Kyiv [in Ukrainian].

Опубліковано
2021-02-10
Як цитувати
Ластовський, В. (2021). «КОЗАЦЬКІ НЕКРОПОЛІ» СТАРОЇ ЧЕРКАЩИНИ ТА ЇХ МІФОЛОГІЗАЦІЯ. City History, Culture, Society, (11 (4), 303-313. https://doi.org/10.15407/mics2020.11.303
Розділ
Уявлення та репрезентації