ВІЧНОГОЛОДНІ СПУДЕЇ: ГАСТРОНОМІЧНА ПОЕТИКА «НИЗОВОГО» БАРОКО У ВІРШАХ МАНДРОВАНИХ ДЯКІВ

  • Ольга Петренко-Цеунова Національного університету «Києво-Могилянська академія»
Ключові слова: гастрономічні дослідження, повсякдення, бароко, мандровані дяки

Анотація

Мандровані дяки – соціальна група епохи бароко, яку становили студенти, читці, а часом і священнослужителі, що мандрували Україною і заробляли завдяки своїм знанням Священної історії та почуттю гумору. Їхня творчість перебувала на перетині міської книжної та народної сміхової культур. У статті досліджено семантичний комплекс їжі та напоїв, конотації, яких набувають харчові образи у творах, способи ідейно-сюжетної реалізації теми їжі в різдвяних і великодніх ораціях та травестіях – гумористичних віршованих жанрах святкового бурлеску. Прикметною ознакою художніх творів, узятих до розгляду, є те, що їх виконували з нагоди свята, відповідно яскраво оприявнюється опозиція між повсякденною і святковою, пісною і скоромною їжею, буденною і ритуальною трапезами. У віршах мандрованих дяків простежується драматичне напруження між вишуканими святковими наїдками і харчуванням для виживання. Окрім гастрономічних образів як набору продуктів харчування та напоїв, до розгляду залучено сам процес поїдання, а також голодування, постування та ненажерство. Розглянуто консолідаційну роль ритуальної трапези.

Посилання

Agapkina, T. (2002). Mifopoeticheskie osnovy slavyanskogo narodnogo kalendarya. Vesenne-letniy tsikl. Moskva, Rossiya: Indrik.

Artiukh, L. (1977). Ukrainska narodna kulinariia: Istoryko-etnohrafichne doslidzhennia. Kyiv, SRSR: Naukova dumka.

Bakhtin, M. (1990). Tvorchestvo Fransua Rable i narodnaya kultura Srednevekovya i Renessansa (2-e izd). Moskva, SSSR: Khudozhestvennaya literatura.

Bart, R. (1975). Osnovy semiologii. V Strukturalizm "za" i "protiv". Moskva, SSSR: Progress.

Bohdanets, S. (2016). Semantyka yizhi u Kyievo-Pecherskomu pateryku. Ukrainskyi mediievistychnyi zhurna, (1). Retrieved from https://lvivmedievalclub.files.wordpress.com /2016/02/d0b7d0b1d196d180d0bdd0b8d0ba-v-1-02.pdf.

Etnograficheskie materialy, sobrannye v Chernigovskoy i sosednikh s ney guberniyakh (1899). T. III. Chernigov, Rossiyskaya imperiya:Tip. Gubern. zemstva.

Evarnitskiy, D. (1906). Malorossiyskie narodnye pesni, sobrannye v 1878-1905 gg. Yekaterinoslav, Rossiyskaya imperiya: Tip. Gubernskogo zemstva.

Hnatiuk, V. (1909). Khotsenskyi spivanyk Levytskykh. ZNTSh, (91), 104-106.

Hohol, M. (2009). Vii. U Povisti: Naikrashchi ukrainski pereklady: u 2 t. T.2. (s. 192). Kyiv, Ukraina: A-ba-ba-ha-la-ma-ha.

Hrytsai, M. (1972). Davnia ukrainska poeziia: Rol folkloru u formuvanni obraznoho myslennia ukrainskykh poetiv XVI-XVIII st. Kyiv, SRSR: Vydavnytstvo Kyivskoho universytetu.

Kievskaya starina (1888), (XX), 279-282.

Kievskaya starina (1888), (XXI), 101-105.

Kievskaya starina (1889), (XXIV), 242

Korzhyk, A. (2013). Semantyka kulinarnoho tekstu ukraintsiv na materiali rodylnoho folkloru. Literaturoznavchi studii, 39(2), 39.

Kovpik, S. (2013). Poetyka hustatyviv (na materiali opovidannia I. Franka "Pyrohy z chornytsiamy"). Naukovi zapysky Kharkivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu im. H. S. Skovorody. Ser.: Literaturoznavstvo, 1(1), 34-43.

Krekoten, V. I. (Red.). Ukrainska literatura XVIII st.: Poetychni tvory, dramatychni tvory, prozovi tvory. Kyiv, SRSR: Naukova dumka.

Maierchyk, M. (2011). Rytual i tilo: Strukturno-semantychnyi analiz ukrainskykh obriadiv rodynnoho tsyklu. Kyiv, Ukraina: Krytyka.

Montanari, M. (2009). Golod i izobilie: istoriya pitaniya v Yevrope. Sankt-Peterburg, Rossiya: Alexandria.

Mykytas, V. (1994). Davnoukrainski studenty i profesory. Kyiv, Ukraina: Abrys.

Naumenko V. (1888). K literature rozhdestvenskikh i paskhalnykh virsh. Kievskaya starina, (ХХ), 273.

Opys rukopysiv Narodnoho domu z kolektsii Ant. Petrushevycha (1911). Ukrainsko-ruskyi arkhiv, VI, ch. II. Lviv.

Rizdviani ta velykodni virshi (1913). Zapysky Ukrainskoho naukovoho tovarystva u Kyievi, (XI), 97-98.

Skovoroda, H. (1973). Povne zibrannia tvoriv: u 2 t. T. 1. Kyiv, SRSR: Naukova dumka.

Strakhov, A. (2003). Christmas Eve: Folk Christianity and Christmas rituals in the West and in Slavic cultures. Cambridge, UK.

Trudy etnografichesko-statisticheskoy ekspeditsii v Zapadnorusskiy kray (1872). T. ІІІ. Sankt-Peterburg, Rossiyskaya imperiya.

Ukrainski prykazky, pryslivia i take inshe (1993). Kyiv, Ukraina: Lybid.

Volynskyi spivanyk Stepana Biletskoho (1929). Materialy do etnolohii y antropolohii, (XXI-XXII), 248-249.

Vozniak, M. (1913). Novi teksty rizdvianykh i velykodnikh virshiv-oratsii. U M. Vozniak Materialy do istorii ukrainskoi pisni i virshi. Tom I. Lviv: NTSh.

Wilson, T. M. (Еd.) (2006). Food, Drink and Identity in Europe. Amsterdam, Holland: Rodopi. https://doi.org/10.1163/9789401203494

Опубліковано
2019-11-25
Як цитувати
Петренко-Цеунова, О. (2019). ВІЧНОГОЛОДНІ СПУДЕЇ: ГАСТРОНОМІЧНА ПОЕТИКА «НИЗОВОГО» БАРОКО У ВІРШАХ МАНДРОВАНИХ ДЯКІВ. City History, Culture, Society, (7), 23-34. https://doi.org/10.15407/mics2019.07.023